Friday, July 23, 2010

တ--တက္ေရး ၁၂ မွ တ သတ္ကာရန္

တက္ေရး ၁၂-ခန္း။ ။ ျမန္မာဘုရင္မ်ားလက္ထက္ ေရတပ္အမႈထမ္းေလွေတာ္သားတို႔၏ ေလွေလွာ္နည္းယဥ္ေက်းမႈ တက္ဆန္း ဆယ့္ႏွစ္ခန္းကိုဆိုသည္။
(၁) ေရေပါက္ႀကဲဟန္၊
(၂) ပုလဲသီဟန္၊
(၃) ပန္း၀တ္ေျခြဟန္၊

(၄) ဟသၤာဖို ၀ဲဟန္၊
(၅) ဟသၤာအေဖၚေခၚဟန္၊
(၆) စင္ေရာ္သုတ္ဟန္၊
(၇) စင္ေရာ္၀ဲဟန္၊
(၈) အိမ္မိုးျခင္တင္ဟန္၊
(၉) နတ္သမီး ပန္းကံုးဟန္၊
(၁၀) နတ္သမီးပန္းကံုးဆင္ဟန္၊
(၁၁) ပန္းဆြတ္ခူးဟန္၊
(၁၂) ပန္းေတာင္းခ်ီဟန္။

တက္ေရး ၃၇-ပါး။ ။ ျမန္မာဘုရင္မင္းျမတ္တို႔ လက္ထက္ေတာ္အခါက ေတာ္သလင္း သစ္ဆင္းလရာသီ ေရသဘင္ပြဲေတာ္မ်ားတြင္ တက္ေရး ၃၇-ပါး၊ တက္ခ်င္း ၃၇-ပါး၊ ေလွ်ာက္လူးတား ၃၇-ပါးတို႔မွာ အလြန္ ထင္ရွား၏၊ က၀ိလကၡဏာဒီပနီ။ ဘုရားရွိခိုး၊ ေရႊေလာင္းခ်ီ၊ ေရႊေလာင္းထြက္၊ ေရႊေဖာင္ယွည္၊ တက္ေကာက္၊ တက္ေျမႇာက္၊ တက္တန္း၊
တက္ေစာင့္၊ တက္ေထာင္၊ တက္ရွက္၊ (၁၀)
တက္၀ွက္၊ တက္ခပ္၊ တက္လွ၊ အိမ္မိုးျခင္တင္၊ စင္ေရာ္သုတ္၊ စင္ေရာ္၀ဲ၊ ၀မ္းဘဲေတာင္ျဖန္႔၊ ၀မ္းဘဲကန္႔၊
လက္ျမန္၊ ေခၚေတာ္မူ၊ (၂၀)
နတ္သမီးပန္းဆြတ္၊ နတ္သမီးပန္းလွမ္း၊ နတ္သမီးပန္းေတာင္း၊ စမၸာငံု၊ သန္လ်က္ထမ္း၊ ေဆးတံေတာ္ထိုး၊
ရာဇမတ္ႀကီး၊ ရာဇမတ္ငယ္၊ ေနေရာင္ကာ၊ ေနေရာင္ျပ၊ (၃၀)
တင္းတိမ္ရံ၊ တင္းတိမ္လွစ္၊ သံုးခ်က္ေပါက္ျပန္၊ သံုးဖန္ခ်ီ သံုးဖန္ခ်၊ ဆင္စြယ္၀န္းယွက္၊
ကိႏၷရာေတာင္ရွက္၊ ေရႊငွက္ေတာင္ခတ္၊ (၃၇)။



တက္သံအျပား၊ ၁၈-ပါး၊ ဆိုျငားဂီတလာ။ ။ ကဗ်ာလကၤာအရာတို႔၌
ဆြဲ ငင္ ရွည္ လ်ား ျမည္ ဟိန္း ျခိမ္း ျပင္း ထုတ္ သြင္း သြယ္ ေျပာင္း သံတို႔ျဖင့္ ရြတ္ဖတ္ရေသာ
အသံကို 'တက္သံ'ေခၚသည္။ ၎င္းကိုပင္ ဂီတအရာ၌ 'ညာသံႀကီး မူလသံ ပကတိသံ'စသည္ ပညတ္ၾကေသး၏။ အက်ယ္ 'ကဗ်ာဖြဲ႕နည္း နိသွ်ည္း'က်မ္း၌ ႐ႈေလ၊
"အာ ဤ ဦ ဧ ေၾသာ္ အင္ အဥ္ အည္ အန္ အမ္ အိန္ အိမ္ အုန္ အုမ္ အယ္ ေအာင္ အိုင္ အို၀္"တို႔ ျဖစ္၏။

တင့္တယ္ေစေသာအရာမ်ိဳး ၄-ပါး။ ။
(၁) ရထား၌ အလံ၊
(၂) မီး၌ အခိုး၊
(၃) တိုင္းျပည္၌ မင္း၊
(၄) မိန္းမ၌ လင္၊
ရွိမွတင့္တယ္သည္ဟူ၏။ သဂါထာ၀ဂၢသံယုတ္။ ပါ။ ၃၉။ ႒။ ၉၁။ စူဠနိေဒၵသ ပါဠိေတာ္ ၂၁၃-တို႔၌ အက်ယ္႐ႈပါ။

တစ္ဆယ့္ရွစ္ခ်က္၊ သံဃစက္၊ ေရတြက္အဘယ္နည္း။ ။ စက္ႀကီး ၁၃-ပါး၌လာေသာ
စကားရပ္ျဖစ္သည္။ ၎င္း၏သ႐ုပ္အဓိပၸါယ္ကား
အရိယာသံဃာေတာ္ရွစ္ပါး၊
သမၼဳတိသံဃာေတာ္တစ္ပါး ေပါင္းသံဃာ ၉-ပါးႏွင့္
သံဃဂုဏ္ ၉-ပါး၊ ပုဂိၢဳလ္ႏွင့္ ဂုဏ္ ၂-ရပ္ေပါင္း ၁၈-ပါးကိုပင္ "သံဃစက္"ဟု ေခၚသည္။

တစ္ဆယ့္ေလးခ်က္၊ ဓမၼစက္၊ ေရတြက္အဘယ္နည္း။ ။ စက္ႀကီး ၁၃-ပါးမွလာေသာ စကားျဖစ္သည္။
မဂ္တရား ၄-ပါး၊ ဖိုလ္တရား ၄-ပါးႏွင့္ တရားဂုဏ္ေတာ္ ၆-ပါး၊ ေပါင္း ၁၄-ပါးကိုေခၚသည္မွတ္။

တည္ျခင္း ၅-ျဖာ၊ ၀ႏၵနာ၊ ခါခါဦးႏွိမ္ခ်။ ။
ဒူး ၂-ဘက္, လက္ ၂-ဘက္, နဖူး, ဤငါးပါးကို အခင္းၾကမ္းျပင္ စသည္၌ ညီစြာတည္ျခင္းျပဳ၍ ရွိခိုးျခင္းမ်ိဳးကို
"တည္ျခင္းငါးမ်ိဳး ရွိခိုးျခင္း"ဟု ေခၚ၏။ "ကာယ၀ႏၵနာ- ကိုယ္ျဖင့္ရွိခိုးျခင္း"ဟုလည္း ေခၚ၏။

တဏွာ ၂-ပါး။ ။
(၁) ဧသနတဏွာ- ပစၥည္းဥစၥာရွာမွီးေၾကာင္း တဏွာ၊
(၂) ဧသိတ တဏွာ- ရရွိထားေသာ ပစၥည္းဥစၥာ၌ သာယာတပ္မက္ေနမႈတဏွာ။
အက်ယ္ အဂၤုတၱရ။ ႒။ တတိယအုပ္။ ၂၇၃-၌ ႐ႈပါ။

တဏွာ ၃-ပါး မ်ိဳးအျပား။ ။ သုတ္ပါေထယ်။ ပါ။ ၁၈၁။ ႒။ ၁၇၀-၌ အက်ယ္႐ႈပါ။
(၁) ကာမတဏွာ-ကာမဂုဏ္အာ႐ံုေတြကို တြယ္တာႏွစ္သက္ေနမႈ၊
(၂) ဘ၀ တဏွာ- မိမိဘ၀ကို တပ္မက္, ႏွစ္သက္, သာယာမႈသေဘာ၊
(၃) ၀ိဘ၀ တဏွာ- ဤေလာက၌ လူ နတ္ ျဗဟၼာသတၱ၀ါဟူ၍မရွိ၊ ၎င္းတို႔ဘ၀လည္းမရွိ၊ ႐ုပ္နာမ္တို႔၏ ျဖစ္ပ်က္မႈမွ်သာရွိေနတာကိုပင္ လက္ရွိ(ပညတ္အာ႐ံု) ဘ၀စြဲတန္းလန္းႀကီးမွ ကင္းလြတ္ခ်င္တာကို၀ိဘ၀တဏွာေခၚသည္။။
ပရမတ္အာ႐ံု ႐ုပ္နာမ္ခႏၶာမွကင္းလြတ္ခ်င္တာကို နိဗၺာန္ဟုမွတ္၊ ေယာင္လည္လည္ ျဖစ္တတ္သည္။

တဏွာအစစ္ ၁၀၈။ ။ ဓမၼသဂၤဏီ။ ပါ။ ၂၁၆။ ၀ိဘင္း။ ပါ။ ၄၀၆။ မူလပဏၰာသ။ ႒။ ပ-အုပ္။ ၂၂၄။ အဂၤုတၱရ။ ပါ။ ပ-အုပ္။ ၅၃၃။ ၎င္း။ ႒။ ဒု-အုပ္၊ ၃၈၇-တို႔၌ အက်ယ္႐ႈပါကုန္၊
ကာမတဏွာ, ဘ၀တဏွာ, ၀ိဘ၀တဏွာ, ၃-ပါးကိုတည္၍
႐ူပါ႐ံု, သဒၵါ႐ံု, ဂႏၶာ႐ံု, ရသာ႐ံု, ေဖာ႒ဗၺာ႐ံု, ဓမၼာ႐ံု၊ ဤ အာ႐ံု ၆-ပါးႏွင့္ ေျမႇာက္ ၁၈-ပါးရ၏၊
၎င္းကိုတည္၊ အတိတ္ကာလ, ပစၥဳပၸန္ကာလ, အနာဂတ္ကာလ, ဤကာလ ၃-ပါးႏွင့္ ေျမႇာက္၊ ၅၄-ပါးရ၏။
၎င္းကိုတည္၊ အဇၩတၱသႏၲာန္, ဗဟိဒၶသႏၲာန္, ဤသႏၲာန္ ၂-ပါးႏွင့္ေျမႇာက္ ၁၀၈-ပါး ရ၏။

တတိယအကၡရာ ၅-လံုး။ ။ ၀ဂ္ငါးပါးတို႔တြင္ပါေသာ ၃ လံုးေျမာက္ျဖစ္သည့္
'ဂ ဇ ဍ ဒ ဗ' အကၡရာ ၅-လံုးကိုေခၚသည္။

တစ္ေထာင့္ငါးရာ ကိေလသာ။ ။ ၎င္းသ႐ုပ္အဓိပၸါယ္ (ကိေလသာ ၁၅၀၀)ဟူေသာသုေတသန
သ႐ုပ္၌ဆိုျပခဲ့ၿပီ။

တန္ခိုး ၁၀-ပါး၊ ဣဒၶိမ်ား၊ ထင္ရွားေျဖေတာ္မူ။ ။ ၎င္းသ႐ုပ္ကား (ဣဒၶိမ်ိဳး ၁၀-ပါး)ႏွင့္ တူ၏။

တန္ခိုးေတာ္လာ၊ ျပာဋိဟာ၊ ၃-ျဖာအဘယ္နည္း?။ ။ ၎င္းသ႐ုပ္ (ပါဋိဟာရိယမ်ိဳး ၃-ပါး)၌ ႐ႈပါ။

တန္ဆာဆင္မႈ ၁၄-ခု၊ လူထုနည္းယူရာ။ ။ ၎င္းသ႐ုပ္ကို (အဆင္တန္ဆာ ဆင္ရာအျပား ၁၄-ပါး)ဟူေသာအေမး၌ ျပန္႐ႈပါ။

တန္လိုင္း ၄-မ်ိဳး။ ။ ဇမၺဴတံဆိပ္က်မ္းမွ။
(၁) မြန္သိ၊
(၂) မြန္ညန္၊
(၃) မြန္တာ၊
(၄) မြန္နန္ တို႔ျဖစ္ၾက၏။
မွတ္ခ်က္။ ။ ေနာင္လာေနာက္သားတို႔က တန္လိုင္းဟူေသာ အေရးအသားကို အလြန္စက္ဆုတ္၍ 'မြန္' ဟုသာ
ေရးသားေခၚေ၀ၚၾကကုန္၏။

တပည့္မ်ားအား၊ ဆံုးမျငား၊ ၅-ပါးစံုအင္ညီ။ ။ ၎င္းသ႐ုပ္ (ဆံုးမျခင္းရာ၊ အင္ ၅-ျဖာ)ဟူေသာ ပုစၦာ၌ ဆိုခဲ့ၿပီ။

တပည့္၀တ္ ၅-ပါး။ ။ ဆရာအေပၚ၌ တပည့္မ်ားက ျပဳက်င့္ရမည့္၀တ္ငါးပါး။
(၁) ပညာသင္ၾကားရာ၌ လံုလ၀ီရိယႏွင့္ ညီညာထၾကြမႈရွိျခင္း၊
(၂) ဆရာ၏သင္ၾကားျပသဆံုးမမႈတို႔ကို လိုက္နာက်င့္ႀကံ႐ိုေသရျခင္း၊
(၃) ဆရာလာေသာ အခါ ခရီးဦးႀကိဳ အ႐ိုအေသေပးရျခင္း၊
(၄) ဆရာ႔ထံပါး၌ အျမဲမျပတ္ ခစားလုပ္ေကြၽးဆည္းကပ္ရျခင္း၊
(၅) ဆရာ႔ထံပါး သင္ၾကားၿပီးပညာမ်ားကို မေမ့မေပ်ာက္ႏိုင္ေစရန္ ေတြးႀကံ ရြတ္အံရျခင္း၊ မရေသးေသာ ပညာမ်ားကို သင္ၾကားရျခင္း။

တပ္မေတာ္ဖြဲ႕နည္း ၉-ရပ္။ ။ ေရွးေခတ္ စစ္တပ္ဖြဲ႕စည္းနည္း ၉-ရပ္၊ ပိုမိုထင္ရွားေအာင္ မဃေဒ၀လကၤာသစ္စကားျဖင့္ ျပလိုက္သည္။
(၁) ပတၱိတပ္- ရထားတစ္ေဆာင္၊ ဆင္ေျပာင္တစ္စီး၊ ျမင္းသံုးစီးႏွင့္၊ ရဲႀကီး ငါးေယာက္၊ နည္းစဥ္ ေလွ်ာက္ျဖင့္၊ ထိုေလာက္စစ္သည္၊ ပတၱိမည္၏၊
(၂) ေသနာမုခတပ္- ထိုသည္ပတၱိ၊ သံုးျပန္ရွိက၊ ေခၚဘိသညာ၊ ေသနာမုခ၊
(၃) ဂုမၺတပ္-ထိုမုခအား၊ သံုးခုပြားေသာ္၊ မည္ျငား ဂုမၺ၊
(၄) ဂဏတပ္- ဂုမၺေျမႇာက္သံုး၊ ေခၚထံုး ဂဏ၊
(၅) ၀ါဟိနီတပ္- ဂဏသံုးလီ ၀ါဟိနီတည့္၊
(၆) ပုတနာ တပ္-၀ိဟိနီစစ္၊ သံုးျပန္ျဖစ္က၊တြင္လစ္ ပုတနာ၊
(၇) စမူတပ္- ပုတနာဟူ၊ သံုးဆယူေသာ္၊ စမူမည္ျငား၊
(၈) အဏိကိနီတပ္-စမူအားလွ်င္၊ ေျမႇာက္ပြားႀတိ၊ အဏိကိနီ၊
(၉) ေခါဘဏီတပ္- ယင္းဆယ္လီျဖင့္၊ ေခါဘဏီစစ္၊ ၉-ဆင့္ျဖစ္၏။

တမန္ေတာ္ ၃-စား။ ။ ျမန္မာမင္းတို႔၏ မင္းခန္းမင္းနားတြင္ေစပါးေသာ အမတ္ ၁၄-ပါးတို႔အနက္ တမင္းႏွင့္ တမင္း၊ တတိုင္းျပည္ႏွင့္ တတိုင္းျပည္၊ တနန္းရင္း၀န္ႏွင့္ တနန္းရင္း၀န္ ဆက္ဆံကူးလူးရာ၀ယ္သံုးေသာ အမတ္မ်ိဳးကို 'တမန္အမတ္'ဟုေခၚဆိုသည္။ ၎င္းတမန္အမတ္သည္လည္း
(၁) တမန္ႀကီး၊ (၂) တမန္လတ္၊(၃) တမန္ငယ္ဟု သံုးစားထားေသးရာ
ဂုဏ္တန္ခိုးအတန္းအစားျမင့္ေသာ တိုင္းႀကီးျပည္ႀကီးမင္းမ်ားထံသို႔ တမန္အတတ္ ဂုဏ္သိရ္ပညာ
ႀကီးရင့္လိမၼာလွစြာေသာ တမန္ႀကီးမ်ားကိုသာေစလႊတ္သည္၊
တိုင္းလတ္ ျပည္လတ္မင္းမ်ားထံ တမန္လတ္မ်ားကိုေစလႊတ္သည္။
တိုင္းငယ္ ျပည္ငယ္ မင္းငယ္ကေလးမ်ားထံ တမန္အတတ္ပညာဂုဏ္စသည္ ေသးႏုေသးေသာ တမန္ငယ္မ်ားကို ေစလႊတ္သည္။

တမန္ေတာ္ ၅-ပါး၊ တစ္နည္း။ ။ ၎င္းသ႐ုပ္(သံတမန္မ်ိဳး ၅-ပါး)၌ ႐ႈပါ။

တမန္ေတာ္ အဂၤါ ၆-ပါး။ ။ ၎င္းသ႐ုပ္ကို (သံတမန္အဂၤါ ၆-ပါး)၌ ႐ႈပါ။

တမန္ေတာ္ အဂၤါ ၈-ပါး၊ တစ္နည္း။ ။ အဂၤုတၱရ။ ပါ။ ၃၇။ ႒။ ၂၁၆။ ၀ိနည္းစူဠ၀ါ။ ၃၆၄-တို႔၌လာရွိသည္။တမန္ေတာ္မ်ား၌ အသင့္ရွိထားရမည့္ အရည္အခ်င္းအဂၤါရပ္ ရွစ္ပါး၊ တိုင္းတစ္ပါးသြားသံတမန္မ်ားလည္း လိုက္နာရမည္။
(၁) ေသာတာစ- သူေျပာၾကားေသာ သတင္းစကားကို အကင္းပါးစြာျဖင့္ သိၾကားလြယ္ရျခင္း၊
(၂) သာေ၀တာစ- အရွင္ေျပာၾကားေသာ သတင္းစကားကို လံုးေစ့ပတ္ေစ့ ျပန္ဆိုတင္ျပႏိုင္ရျခင္း၊
(၃) ဥဂၢေဟတာစ- အားထုတ္၍မွတ္သား ေလ့လာရျခင္း၊
(၄) ဓာေရတာစ- ဆိုတိုင္း မွန္ကန္ခိုင္ျမဲစြာ ေဆာင္ႏိုင္ရျခင္း၊
(၅) ၀ိညာတာစ- အနက္အဓိပၸာယ္ အရိပ္အျခည္ လူရည္လူကဲကို ပါးနပ္စြာသိတတ္ရျခင္း၊
(၆) ၀ိညာေပတာစ-သူတစ္ပါးအား ၾကားသိလြယ္ေစေအာင္ ေျပာဆိုတတ္ရျခင္း၊
(၇) သဟိတာ သဟိတ ကုသလ- အက်ိဳးရွိမဲ့ကို ေ၀ဖန္ႏႈိင္းညႇိ တတ္သိလိမၼာရျခင္း၊
(၈) န ကလဟ ကာရက- ျငင္းခံု ခုိက္ရန္ ဆန္႔က်င္မႈမ်ား မျပဳလုပ္ မေျပာဆိုရျခင္း။

တစ္ေယာက္ထီးတည္း ကိန္းေအာင္းရျခင္း အက်ိဳးဂုဏ္ ၂၈-ပါး။ ။ ၎င္းအက်ယ္ စိတ္၀င္စားဖြယ္တို႔ကို ဟံသာ၀တီ႐ိုက္ "မိလိႏၵပဥႇာ ဘာသာျပန္" စာမ်က္ႏွာ ၂၁၇-၌ ႐ႈပါေလ။

တစ္ရာ့တစ္ပါး၊ လူမ်ိဳးမ်ား၊ ေျဖၾကားျမတ္အရွင္။ ။ ၎င္းသ႐ုပ္ကို (လူမ်ိဳး ၁၀၁-ပါး)ဟူေသာ အေမး၌႐ႈပါ။

တစ္ရာ့တစ္ပါးေသာ ထီးေဆာင္းမင္းမ်ား။ ။ ၎င္းသ႐ုပ္ကို (မင္းေပါင္း ၁၀၁)ဟူေသာအေမး၌ ေျဖဆိုအံ့။

တစ္ရာ့ရွစ္ကြက္၊ စက္လကၡဏာ၊ တစ္ရာ့ရွစ္ကြက္ဗုဒၶစက္။ ။ ၎င္း၏သ႐ုပ္အဓိပၸါယ္ကို မဇၩိမပဏၰာသ အ႒ကထာလာ (စက္လကၡဏာေတာ္ ၁၀၈-ပါး)ဟူေသာ စကားရပ္၌ေျဖခဲ့ၿပီ။

တစ္ရာ့ရွစ္န၀င္း။ ။
ဤ၌ "န၀င္း" ႏွင့္ "၁၀၈-န၀င္း"တို႔၏အထူးကား အႆ၀ဏီ ဘရဏီ ၾကတိၱကာ စေသာ ၂၇-သြယ္ နကၡတ္ၾကယ္တို႔တြင္ တစ္သြယ္တစ္သြယ္၌ ေလးပါဒ္စီရွိေသာေၾကာင့္ နကၡတ္ ၂၇-ကို ၄-ပါဒ္ႏွင့္ ေျမႇာက္ေသာ္ ၁၀၈-ပါဒ္ျဖစ္၏၊
၎င္း ၁၀၈-ပါဒ္ကို ၁၂-ရာသီႏွင့္ အညီအမွ်ျဖစ္စိမ့္ေသာငွာ၊ ၁၂-ရာသီႏွင့္ စားေသာ္
တစ္ရာသီ တစ္ရာသီ၌ ၉ ပါဒ္အညီအမွ်ရၾက၏၊ တစ္ရာသီ တစ္ရာသီ ပါဒ္အစိတ္ ၉-ခုကိုပင္ "န၀င္း"ဟုေခၚဆိုေလသည္၊
သို႔ျဖစ္ရကား ဆယ့္ႏွစ္ရာသီ န၀င္းအေပါင္းျဖစ္ေသာ '၁၀၈-ပါဒ္'ကို 'တစ္ရာ႔ရွစ္ န၀င္း'ဟု ေခၚဆိုေလသည္။
၎င္းန၀င္းဟူေသာ ေ၀ါဟာရ၏မူရင္းစကားကား 'န၀ဂၤ'ဟူေသာ မဂဓဘာသာပင္ ျဖစ္၍ န၀ အဂၤ ဟု ပုဒ္ခြဲၿပီးလွ်င္ န၀ သဒၵါကိုးခု ဟူေသာ အနက္၊ အဂၤ သဒၵာကား အစိတ္ဟူေသာ အနက္တို႔ကို ေဟာသည္ျဖစ္ရကား "န၀င္း"ဟူေသာ ပါဠိပ်က္စကား၏အဓိပၸါယ္ကို ျမန္မာလို "တစ္ရာသီ တစ္ရာသီ၌ ရွိေသာ ပါဒ္စိတ္ ၉-ခု"ဟု အဓိပၸာယ္ရေလသည္။

တရားအားထုတ္ခြင့္မရေသာ အခါႀကီး ၅-ပါး။ ။ အရိယာအျဖစ္ရေအာင္ အားထုတ္ခြင့္မရေသာ ကာလႀကီး ငါးပါးဟူ၏၊ ၎င္းအေျဖ (ကမၼ႒ာန္းအားထုတ္ခ်ိန္မဟုတ္ေသာ အခါ ၅-ပါး) ၌ ႐ႈပါ။

တရားခံေခၚ၊ ရဟန္းေတာ္၊ က်င့္ေနာ္၀တ္ ၂-ပါး။ ။ ၎င္းသ႐ုပ္ (စုဒိတက က်င့္၀တ္ ၂-ပါး)ပုစၦာ၌ ဆိုခဲ့ၿပီ။

တရားဂုဏ္ေတာ္ ၆-ပါး။ ။ ဓမၼဂုေဏာ အနေႏၲာဟုရွိေသာ္လည္း ပိဋကတ္ေတာ္၌ထင္ရွား၍ ျမတ္စြာဘုရားကိုယ္တိုင္အထပ္ထပ္ေဟာေတာ္မူခဲ့ေသာ ဤဂုဏ္ေတာ္ ၆-ပါးကိုသာ သံုးသပ္ၾက၏။
(၁) သြကၡာတ ဂုဏ္ေတာ္- စ လယ္ ဆံုး သံုးပါးလံုးစံုေအာင္ေကာင္းေသာဂုဏ္။
(၂) သႏၵိ႒ိက ဂုဏ္ေတာ္- က်င့္သူတို႔အား ဘ၀မျခားဘဲ ဒိ႒မ်က္ေမွာက္ ကိုယ္ေတြ႕အက်ိဳး
ခံစားရေသာဂုဏ္။
(၃) အကာလိကဂုဏ္- ကာလမေရြ႕ က်င့္သည့္ေန႔ပင္ မဂၤလာေကာင္းက်ိဳး ျဖာေ၀ျဖိဳးေသာ
ဂုဏ္။
(၄) ဧဟိပႆီကဂုဏ္- လာလွည့္ ႐ႈလွည့္ က်င့္လွည့္စမ္းပါ လြန္ခ်မ္းသာ၏ဟု အစစ္ခံ
ျခင္းငွာ ထိုက္ေသာဂုဏ္။
(၅) ၾသပေနယိကဂုဏ္- မိမိကာယ အဇၩတၱတြင္ ရရွိေပါက္ေရာက္ ကိုယ္ေတြ႕ေျမာက္ေအာင္
ကပ္၍ ေဆာင္ထုိက္ ေသာဂုဏ္။
(၆) ပစၥတၱံ ေ၀ဒိတေဗၺာ ၀ိညဴဟိဂုဏ္- အသီးသီးေသာမိမိတို႔သႏၲာန္၌ ခ်မ္းသာပါေပ့ ေကာင့္ပါေပ့ဟု ကိုယ္စိတ္ႏွစ္ျဖာခ်မ္းသာစြာ ခံစားသိျမင္ရေသာဂုဏ္ေတာ္။

တရားဂုဏ္ေတာ္ ၆-ပါးေခၚ၊ ၄-ေဖာ္တရားကိုယ္။ ။ အထက္ပါဂုဏ္ေတာ္ ၆-ပါးသည္ ဤတရားကိုယ္ ေလးပါးမွထြက္လာသည့္ ဂုဏ္ေတာ္မ်ားသာဟူ၏။
(၁) မဂ္တရား- ကိေလသာကိုသတ္တတ္ေသာတရား၊
(၂) ဖိုလ္တရား- ကိေလသာကို ၿငိမ္းေစတတ္ေသာတရား၊
(၃) နိဗၺာန္တရား- ဆင္းရဲခပ္သိမ္းျငိမ္းေသာတရား၊
(၄) ပရိယတ္တရား- မဂ္ ဖိုလ္ရေရး လမ္းညႊန္တရားစု။

တရားစီရင္၊ ျပန္တမ္း၀င္၊ မည္တြင္ ၆-ပါး၊ သူႀကီးမ်ား။ ။ ျပန္တမ္း ဓမၼသတ္၀င္ တရားသူႀကီးမ်ိဳး ၆-ပါး၊
(၁) ဘုရင္မင္းျမတ္၊
(၂) တရားလိုတရားခံ သေဘာတူတင္ေျမႇာက္ဆံုးျဖတ္ခိုင္းေသာ အႏုညာတတရားသူႀကီး၊
(၃) ရြာစားၿမိဳ႕စား ရြာသူႀကီး ၿမိဳ႕သူႀကီး၊
(၄) ဘုရင္မင္းျမတ္ကခန္႔ထားေသာ တရားသူႀကီးမ်ား၊
(၅) ၾကပ္ဆင္ခံုညႇိ တရားသူႀကီး၊
(၆) အမႈေဆာင္ေရွ႕ေနမ်ား။

တရားေတာ္၏ နက္နဲျခင္း ၄-ပါး။ ။ ၎င္းသ႐ုပ္အဓိပၸါယ္ကို (ဂမၻီရတရားႀကီး ၄-ပါး)၌ ျပခဲ့ၿပီ။

တရားနာရျခင္း အက်ိဳး ၅-ပါး။ ။ ပဥၥဂၤုတၱရ။ ပါ။ ၂၁၆။ ဗုဒၶဘုရားရွင္၏ တရားေတာ္မ်ားကို ႐ိုေသစြာ ၾကားနာရသူတိုင္း ရရွိႏိုင္ေသာအက်ိဳးမ်ား။
(၁) မၾကားဖူးေသးသည့္ တရားသစ္ဆန္းတို႔ကို ၾကားနာရျခင္း၊
(၂) ၾကားသိၿပီးသားတို႔ကို တဖန္ ထပ္မံ ခုိင္ျမဲသန္႔ရွင္းေစျခင္း၊
(၃) အယူ အျမင္ အေတြးအေခၚ ေ၀ဖန္မႈ ဥာဏ္ေျဖာင့္မွန္ျခင္း၊
(၄) ႏွစ္လံုး ႏွစ္ခြ ယံုမွားသံသယကို ပယ္ေဖ်ာက္ႏိုင္ျခင္း၊
(၅) စိတ္ႏွလံုး ခ်မ္းျမၾကည္လင္ ရႊင္ျပျခင္း။

တရားေဟာဆရာတို႔ အသံဆြဲခြၽဲ ရွည္ငင္ျခင္း အျပစ္ ငါးပါး။ ။ ၎င္းသ႐ုပ္ (ဓမၼကထိကတို႔ အသံဆြဲခြၽဲျခင္း အျပစ္ ၅-ပါး)၌ ႐ႈပါ။

တရားမတု၊ ရန္မျပဳ၊ ၁၀-စု ေရွာင္ရာဘယ္သူနည္း။ ။ ၎င္းသ႐ုပ္ကို (ရန္လည္းမဆိုင္၊ မၿပိဳင္တရား ၁၄-ပါး) ဟူေသာ အေမး၌႐ႈပါ။

တရားမရႏိုင္သူမ်ိဳး ၁၆-ေယာက္။ ။ ၎င္းသ႐ုပ္ကို (မဂ္ ဖိုလ္မရႏိုင္သူ ၁၆-ေယာက္)၌ ႐ႈပါ။

တရားလိုေခၚ၊ ရဟန္းေတာ္၊ က်င့္ေနာ္၀တ္ ၅-ပါး။ ။ ၎င္းသ႐ုပ္ကို (ေစာဒက က်င့္၀တ္ ၅-ပါး)ဟူေသာ ပုစၦာ၌ ဆိုခဲ့ၿပီ။

တရားသူႀကီး၊ က်င့္သံုးမွီး၊ ထံုးနည္း အင္ ၉-ျဖာ။ ။ တရားသူႀကီး ခံုသမတ္ျပဳလုပ္သူတို႔ လိုက္နာတတ္သိ ျပည့္စံုထားရမည့္ အဂၤါရပ္ကိုးပါးဟူ၏၊ မာႏုႆိက ဓမၼသတ္က်မ္းရင္းႏွင့္ ၎င္းဋီကာတို႔၌လာသည္။
(၁) မ်ားေသာသုတၾကားနာမႈရွိျခင္း၊
(၂) ဆန္းၾကယ္မ်ားျပားစြာ ေမးစစ္တတ္ျခင္း၊
(၃) ႏူးညံ့သာယာ သူၾကည္ျဖဴစြာဆိုတတ္ျခင္း၊
(၄) တည္ၾကည္ေျဖာင့္မတ္၍ သီလရွိျခင္း၊
(၅) အမႈမွန္ကို ရဲ၀ံ့စြာစီရင္၀ံ့ျခင္း၊
(၆) ပိဋက ေဗဒင္ ဓမၼသတ္တတ္ျခင္း၊
(၇) စီရင္ထံုးနည္းမ်ားစြာတို႔ကို မွတ္သားတတ္ျခင္း၊
(၈) သဘင္လယ္၌ တိက်မွန္ကန္စြာ ဆို၀ံ့ မိန္႔၀ံ့ရွိျခင္း၊
(၉) လူမ်ိဳးျခားတို႔၏စာေပစကားကို တတ္သိနားလည္းျခင္း။
မွတ္ခ်က္။ ။ ဤ၌ တရားသူႀကီး အဂၤါ ၃-ပါး၊ ၅-ပါး၊ ၇-ပါး၊ ၈-ပါး စသည္ျဖင့္လည္း ထိုထိုနီတိ ဓမၼသတ္၌ လာရွိေသး၏။ သို႔ေသာ္ ဤအဂၤါ ၉-ပါး၌ အက်ံဳး၀င္သည္သာ။

တရားသူႀကီး၊ လက္သံုးမွီး၊ ၄-နည္းမဟာပေဒသ။ ။ ၎င္းသုေတသနကို (မဟာပေဒသမ်ိဳး ၄-ပါး၊ ၃-နည္း) ၌ ၾကည့္ပါေလ။

တ ၀ဂ္ ၅-လံုး။ ။
ဗ်ည္း ၃၃-လံုးတို႔တြင္ "တ ထ ဒ ဓ န" ၎င္း ၅-လံုးအစုကိုေခၚသည္။

တ သတ္ကာရန္၊ ေရးထံုးမွန္၊ ၃-တန္ျမန္မာ့နည္း။ ။ ျမန္မာသင္ပုန္းႀကီးက်မ္းလာ တ ၀မ္းပူျဖင့္သတ္ရသည့္ ဌာန ၃-ပါးဟူလို၊ "အတ္ အိတ္ အုတ္"တို႔ျဖစ္ၾက၏၊ ၎င္းကို ကာရန္ငယ္သံ ၆၄-ပါး၌ ကဗ်ာဆရာတို႔ သြင္းယူၾက၏။

No comments:

Post a Comment