Saturday, July 24, 2010

ထ---ထင္ရွားတင့္တယ္ေသာ မွ ထြက္ေလ၀င္ေလမရွိသူ

ထင္ရွားတင့္တယ္ေသာ အရာမ်ိဳး ၄-ပါး။ ။
(၁) ရထား၌ အလံ၊
(၂) မီး၌ အခိုး၊
(၃) တိုင္းျပည္၌ မင္း၊
(၄) မိန္းမ၌ လင္ရွိ၊
မွတင့္တယ္ေလ်ာက္ပတ္သည္ဟူ၏၊ သဂါထာ၀ဂၢသံယုတ္။ ပါ။ ၃၉။ ႒။ ၉၁။

ထန္းပင္ပရိယာယ္၊ ေခၚဆိုဖြယ္၊ ၆-သြယ္ အမည္မ်ား။ ။ ထန္းပင္၏အခုိက္အတန္႔ကိုစြဲ၍ အမည္ ၆-မ်ိဳး ျပားသည္။ (၁) ေက်းၿမီး- အေညာင့္ေပါက္ေပၚစ အရြက္ ၂-ရြက္ ၃-ရြက္ ရွိသည့္အခါ၊
(၂) လက္ေျမႇာ္-ထန္းလက္ငယ္ေပၚသည့္အခါ၊
(၃) ဆင္ေျခေပၚ- ဥေကၡာင္းပင္ေျခေပၚသည့္အခါ၊
(၄) သမီးလွ- ပင္လံုးကို ထန္းပတ္အမ်ား ရံပတ္လ်က္ရွိသည့္အခါ၊
(၅) ရည္ရ- ထန္းႏို႔ထန္းသီး ထြက္သီးေသာအခါ၊
(၆) ပင္ထြက္-ထန္းပတ္စင္၍ ပင္လံုးလက္ခတ္သာရွိေသာ အခါ? မ်ိဳး၌ ေခၚဆိုသည္၊ ထို႔ေၾကာင့္ "ရတနာဗိမာန္ေက်ာက္စာ"တြင္ "ေက်းျမီး လက္ေျမႇာ္၊ ဆင္ေျခေပၚ သမီးလွ ရည္ရ ပင္ထြက္"ဟု ရွင္မဟာသီလ၀ံသ ေရးသားေတာ္မူခဲ့သည္။



« ထိ »

ထိျခင္း ၅-ျဖာ၊ ၀ႏၵနာ၊ ျပဳကာရွိခိုးၾက။ ။ ကိုယ္ျဖင့္ ရွိခိုးမႈျပဳေသာအခါ ပုဆစ္ဒူးႏွစ္ဖက္ အခင္းက်မ္းျပင္၌ ထိရျခင္း၊ တစ္ေတာင္ႏွစ္ဖက္ လက္ဖ၀ါးပါ အခင္းၾကမ္းျပင္၌ ထိရျခင္း၊ နဖူး အခင္းၾကမ္းျပင္၌ ထိရျခင္း ဟူ၏။ ၎င္းကို
"ပဥၥ ပတိ႒ိတ ၀ႏၵနာ" 'တည္ျခင္း ၅-ပါး'ဟုလည္း ေခၚဆိုၾကေသးသည္။

ထိမ္းျမားအပ္ျငား၊ လ ၆-ပါး၊ ညႊန္ၾကားက်မ္းေဗဒင္။ ။ မဂၤလာေဆာင္ေကာင္းေသာ လ ၆-ပါးကို ေမးလိုရင္းျဖစ္သည္။ ၎င္းသ႐ုပ္မ်ားကား (မဂၤလာေဆာင္႐ိုး၊ လ ၆-မ်ိဳး၊ က်ိဳးျပစ္မည္သို႔ ရွိသနည္း)ဟူေသာ ပုစၦာ၏ အေျဖႏွင့္ တူ၏။

ထိမ္းျမားမဂၤလာျပဳျခင္း အမ်ိဳးအစား ၃-ပါး။ ။ ၀ိနည္းပါရာဇိက အ႒ကထာ၊ ဒုအုပ္၊ ၁၃၉-ႏွင့္ အျခားေသာ ပိဋိကတ္ေတာ္မ်ားမွ အာ၀ါဟႏွင့္ ၀ိ၀ါဟ ၂-ပါးကို ဖြင့္ျပထားၾကသည္။ ထို႔ျပင္ ပညာရွိႀကီးမ်ားက 'စရ' မဂၤလာတစ္ပါးထည့္၍ ၃-ပါးျပၾကကုန္၏။
(၁) အာ၀ါဟ- ေယာက္်ားအိမ္ယာသို႔ မိန္းမကိုေခၚေဆာင္လာၿပီး ျပဳေသာမဂၤလာ၊
(၂) ၀ိ၀ါဟ- မိန္းကေလးေနရာ အိမ္ေဂဟာသို႔ သတို႔သားကိုေခၚေဆာင္ကာ ျပဳေပးေသာ မဂၤလာ၊
(၃) စရမဂၤလာ- မိမိေနရာအိမ္မွတစ္ပါး ႀကီးက်ယ္ခမ္းနားေသာ အေဆာက္အဦးႀကီးမ်ား၌ ဆင္ႏႊဲေပးေသာမဂၤလာ။

ထိမ္းျမားမဂၤလာမ်ိဳး ၈-ပါး၊ တစ္နည္း။ ။ မႏုဓမၼသတ္မွ၊
(၁) ျဗဟၼာ- ရာထူးဂုဏ္သိရ္ ဓနရွိန္ အမ်ိဳးျမတ္တုိ႔အား ေလးစားပူေဇာ္ေသာအားျဖင့္ သမီးေပးမဂၤလာျပဳျခင္းမ်ိဳး၊
(၂) ဒေဒယ်- လုပ္ေရးကိုင္တာ၌ ဖ်တ္လတ္ေသခ်ာ၍ သေဘာက်ကာ သမီးႏွင့္ေပးစားေသာမဂၤလာ၊
(၃) ကိရိယာ- သူ၏ပစၥည္း ဘ႑ာ ရတနာ ေရႊေငြစသည္ကို ယူထားမိ၍ သမီးေပးျခင္းမ်ိဳး၊
(၄) ပညာ- လူလိမၼာပညာရွိအား မိမိသမီးကို လိမၼာေအာင္သြန္သင္ရန္ရည္မွန္း၍ ေပါင္းသင္းဖို႔ ေပးစားလိုက္ျခင္းမ်ိဳး၊
(၅) အသုတ- သူ၏လက္ေဆာင္ဘ႑ာေတြကို မရအရခ်ဴယူၿပီး ေဆြမ်ိဳးညာတိမွ်မသိရေအာင္ သမီးကိုလက္သိပ္ထိုးလိုက္ျခင္းမ်ိဳး၊
(၆) ဂႏၲဗၺာ- မိဘ ၂-ဦး ၂-ဘက္ သေဘာတူ၍ ၾကည္ျဖဴစြာေပးစားလက္ထပ္ျခင္း မဂၤလာမ်ိဳး၊
(၇) အဗၻာဟိတ- ႏိုင္ထက္ကလူ ဇြတ္အတင္းယူရမည္ဟု ညႇဥ္းဆဲ႐ိုက္ႏွိပ္၍ေပးစားျခင္းမ်ိဳး၊
(၈) သာမႆာ- လူငယ္ခ်င္းခ်င္း ေမွာက္ေမွာက္မွားမွား ခ်စ္မီးပြား၍ေနသည္ကို ေတြ႕ရ၍ ေပးစားျခင္း။

« ထီ »

ထီးေဆာင္းမင္း ၁၀၁-ပါး။ ။ ၎င္းသ႐ုပ္ကို (မင္းတစ္ရာ့တစ္ပါး)၌ ၾကည့္ပါေလ။

ထီးေတာ္ထိပ္ဖ်ား၊ ငွက္ျမတ္နား၊ ၄-ပါး ငွက္မ်ိဳးထင္။ ။ ၎င္း၏သ႐ုပ္ကို (ငွက္ျမတ္နားတြင္ ထံုးတမ္း၀င္၊ ၄-အင္ငွက္မ်ိဳးသိ)ဟူေသာ စကားရပ္၌ ျပခဲ့ၿပီ။

ထီးျဖဴေတာ္မ်ိဳး ၄-စင္း။ ။ မင္းေျမာက္တန္ဆာငါးပါး အ၀င္ျဖစ္သည္။ ရာဇဘိေသက က်မ္းမွ။
(၁) ထီးရြက္ကိုးဆင့္ ထီး႐ိုး ဆယ္ေတာင္ရွိေသာ 'န၀ဒ႑ထီး'၊
(၂) ထီးရြက္ အမွတ္မရွိ ထီး႐ိုးေျခာက္ေတာင္ရွိေသာ 'မေနာဟရထီး'၊
(၃) ထီးရြက္အမွတ္မရွိ ထီး႐ိုးငါးေတာင္ရွိေသာ 'အာတပၾတထီး'၊
(၄) ထီးရြက္အမွတ္မရွိ ထီး႐ိုးေလးေတာင္ရွိေသာ '၀ိဇယၾတထီး'။
မွတ္ခ်က္။ ။ ေရွ႕သံုးစင္းကား ရာဇပလ’င္မွာေဆာင္းေသာ ထီးေတာ္မ်ားျဖစ္၏။ ၀ိဇယၾတထီးကား ယြန္းၾကြ စက္ခ်ီေတာ္မူရာစသည္တို႔၌ အျမဲေဆာင္ေဆာင္းေသာ ထီးေတာ္ျဖစ္၏။

ထီးျဖဴေတာ္ ၄-စင္း၊ တစ္နည္း။ ။ မင္းခဏ္းလကၤာ ကဗ်ာစာတမ္းတို႔၌
'ကနကဒဏ္၊ ထီးမြန္ ၂ စင္း၊ ၀င္း၀င္းလွ်ံပတ္၊ တမြတ္ႏွစ္ဆူ၊ ေရာင္မူညီးညီး၊ ယာဥ္ထီးေလးပါး'ဟု စပ္ဆိုလာၾက၏။
မွတ္ခ်က္။ ။ ယာဥ္ထီးဟူရာ၌ ဧကရာဇ္မင္းျမတ္တို႔စီးေသာ ဆင္ယာဥ္ ရထားယာဥ္ ေလွယာဥ္ သံုးပါး၌ ထီးျဖဴေတာ္မ်ား စိုက္ေဆာင္ရသည္ကိုစြဲ၍ 'ယာဥ္ထီး' ေခၚတြင္ေစသည္။

ထီးျဖဴေတာ္ ၈-စင္း။ ။ ဒိသာေဇယ်က်မ္းလာ ထီးျဖဴေတာ္ ရွစ္ျဖာဟူ၏။
(၁) ကနကၠဒဏ္ ထီး၊
(၂) သူရိယထီး၊
(၃) ပဒုမာထီး၊
(၄) သမုတိထီး၊ ဟူ၍ လက္၀ဲထီးေလးစင္း၊
(၅) ကမၺဳထီး၊
(၆) စႏၵထီး၊
(၇) ကုမုဒထီး၊
(၈) ၀ိသႀကံဳထီးဟူ၍ လက္ယာထီး ၄-စင္းအားျဖင့္ ရွစ္စင္းထီးျဖဴ မွတ္ယူရာ၏။

« ထု၊ ထူ »

ထံုးၿမိတ္ ၅-ပါး၊ ဥေခါင္းဖ်ား၊ ထားျငားဆံပင္ရွည္။ ။ ၎င္းသ႐ုပ္ကို (ျမန္မာ့ဦးစြန္း၊ ၅-မ်ိဳးထြန္း)ဟူေသာ ပုစၦာ၌ ႐ႈပါ။

ထူပါ႐ံုတည္ထားထိုက္ေသာ ပုဂိၢဳလ္ ၄-မ်ိဳး။ ။ ထူပါရဟ ပုဂၢလ ၀ဏၰနာသုတ္ မဟာ၀ါ။ ပါ။ ၁၁၇ ။႒။ ၁၇၅။ ၎င္းသ႐ုပ္ကို (ေစတီထိုက္ေသာ ပုဂိၢဳလ္ ၄-ဦး)၌ ႐ႈပါ။

« ေထ »

ေထယ်ာသံ၀ါသကမ်ိဳး ၃-ပါး။ ။ ရဟန္းျပဳမေပးေကာင္းေသာ ေထယ္ခိုး ၃-ေယာက္ဟူလို။
(၁) လိဂၤ ေထနက-ဆရာ ဥပဇၩာယ္မရွာ၊ ကိုယ့္ဟာကိုယ္ သကၤန္း၀တ္စည္း၍ ရဟန္း ကိုရင္ အသြင္ခိုးေဆာင္ေနေသာသူ၊
(၂) သံ၀ါသ ေထနက- ရဟန္းဟု၀န္ခံ၍ ရဟန္းေကာင္းတို႔ႏွင့္ ေပါင္းေဖၚေနထိုင္ေသာ သာမေဏ၊
(၃) ဥဘယ ေထကန- အထက္ပါ ၂-မ်ိဳးလံုးကို ခိုးေသာသူ။

ေထယ်ာ၀ဟာရာ၊ ခိုးနည္းလာ၊ ၅-ျဖာအဘယ္နည္း။ ။ ၎င္းသ႐ုပ္ကို (ခိုးျခင္း ၂၅-ပါး)၌ ႐ႈပါကုန္။

ေထရ္ျပဳခံထုိက္ျခင္း အဂၤါ ၄-ပါး။ ။ ႐ိုေသေလးစား ႀကီးသူအရာ၌ တင္ထားထိုက္သူ၏အဂၤါ ၄-ပါး ဟူ၏၊ စတုကဂၤုတၱရ။ ပါ။ ၃၃၁၊ ႒။ ၂၆၆။
(၁) သီလ၀ါ- ကိုယ္က်င့္သီလရွိျခင္း၊
(၂) ဗဟုႆုတ- ပရိယတ္ အၾကားအျမင္မ်ားရျခင္း၊
(၃) စ်ာနလာဘီ- စ်ာန္အဘိညာဥ္ ရရွိရျခင္း၊
(၄) ခီဏာသ၀- အာသ၀ကုန္ခန္း ရဟႏၲာျဖစ္ရျခင္း။
ဤ ၄-ပါးတြင္ အနည္းဆံုး (၁) (၂) - အဂၤါရွိထားရမည္။

ေထရ္မ်ိဳး ၃-ပါး။ ။ ရဟန္းေတာ္ အမ်ိဳးအတန္းစား ၃-ပါး။
(၁) အႏုေထရ္- ပဥၥင္းခံသည္မွစ၍ ဆယ္၀ါအထိ ေထရ္ငယ္၊
(၂) မဇၩိမေထရ္- ဆယ္၀ါမွ ၀ါႏွစ္ဆယ္ထိ ေထလတ္၊
(၃) မဟာေထရ္- ၀ါႏွစ္ဆယ္မွစ၍ အထက္သည္ကား ေထရ္ႀကီး၊ မဟာေထရ္ မည္၏။

ေထရ္မ်ိဳး ၃-ပါး၊ တစ္နည္း။ ။ သုတ္ပါေထယ်။ ပါ။ ၁၈၂။ ႒။ ၁၈၁။ ႀကီးျမတ္ေသာသူမ်ိဳး ၃-ပါး။
(၁) ဇာတိေထေရာ- ဇာတ္အားျဖင့္ႀကီးျမတ္သူ၊
(၂) ဓမၼေထေရာ- တရားဓမၼ ဂုဏ္အားျဖင့္ ႀကီးျမတ္သူ၊
(၃) သမုတိေထေရာ- အႀကီးအကဲဟု သမုတ္ျခင္းအားျဖင့္ ႀကီးျမတ္သူ။

ေထရာ၀ါဒ ၅-ႏိုင္ငံ။ ။ ပိဋကတ္သံုးပံု- အ႒ကထာ၌လာေသာ တိပိဋက စူဠနာဂေထရ္၊ မဟာသုမေထရ္၊ မဟာပဒုမေထရ္ စေသာ မေထရ္ျမတ္တို႔၏ ပိဋကတ္ေတာ္လာ အယူ၀ါဒ၊ ထိုေထရ္တို႔၏အယူ၀ါဒကို သံဂါယနာ(ဆ႒)အထိ ခံယူအတည္ျပဳ ေလးစား႐ိုေသၾကကုန္ေသာ ႏိုင္ငံေတာ္မ်ား။
(၁) ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္၊
(၂) သီဟိုဠ္ (သီရိလကၤာ) ႏိုင္ငံေတာ္၊
(၃) ယိုးဒယား (ထိုင္းလင္း)ႏိုင္ငံေတာ္၊
(၄) ကေမၺာဒီးယားႏိုင္ငံေတာ္၊
(၅) လာအို(ေလာ) ႏိုင္ငံေတာ္။

« ထြ »

ထြက္ေလ၀င္ေလမရွိသူ ၈-ေယာက္။ ။ ၎င္းသ႐ုပ္ (အသက္မ႐ႉသူ ၈-ေယာက္)၌ ႐ႈပါ။

No comments:

Post a Comment